Sanering Bekaertsite

De eerste fase van de afbraak van de bovengrondse structuren van de oude Bekaertsite zijn bijna afgerond. Verontruste buurtbewoners en passanten spraken ons bestuur in de beginfase echter aan over de wijze waarop de aannemer de werken had aangevat. Mensen waren bezorgd over de wijze waarop de asbesthoudende dakplaten van Eternit verwijderd werden. Er werden vooral vragen gesteld bij de wijze waarop de aannemer de afgebroken platen in de containers gooide en het risico op vrijgekomen asbestdeeltjes.

Onze bestuursleden kwamen onmiddellijk in actie en namen contact op met de milieupolitie en de bevoegde diensten van de gemeente. Samen met de milieupolitie en de technische diensten van de gemeente, ging Open Vld-bestuurslid Guido Van Neck ter plaatse. De aannemer werd verzocht om meer omzichtigheid aan de dag te leggen. Het gemeentebestuur engageerde zich van haar kant om de aannemer meer nauwgezet op te volgen en de situatie regelmatig te controleren.

Om alle ongerustheid over eventueel vrijgekomen asbest weg te nemen, nam ons bestuurslid tijdens zijn bezoek veegstalen ter hoogte van het jaagpad. Open Vld Hemiksem heeft de stalen op eigen kosten laten analyseren op de aanwezigheid van asbest. Het resultaat was gelukkig negatief.

Guido Van Heck