Vragen gemeenteraad november 2022

Sinds enkele weken zijn de schapen terug aanwezig in het Abdijpark. De aanwezigheid van de schapen heeft er echter toe geleid dat de voetweg tussen het Abdijpark en de Molendreef is afgesloten. Een voetweg die door vele fietser en wandelaar gebruikt wordt. Het feit dat deze verbinding naar het Abdijpark (tijdelijk) niet meer toegankelijk is, staat echter nergens aangegeven. Menig fietser en wandelaar gaat dus de Molendreef in, komt aan de afsluiting en moet omdraaien.

Met het intreden van de herfst wordt het ook sneller donker. De omgeving van het jaagpad, de dijk, de bekaert-site en het wandelpad aan Park Den Akker worden al van in de valavond gehuld in volledige duisternisGezien het feit dat ook het wegdijk daar niet altijd even vlak ligt, zorgt deze duisternis voor een gevaarlijke situatie voor wandelaars en fietsers. Ook ter hoogte van Park Den Akker is de situatie niet veel beter. Enkel het eerste deel van het Wandelpad richting Hemixheide kan genieten van wat licht dat komt van Hemixveer. Hoe dichter bij/ in het park hoe donkerder het wordt. Dit wandelpad maakt ook deel uit van verschillende wandelingen van wandelknooppunt.be en wordt frequent gebruikt door inwoners voor wandelingen met hun hond of als veilige fietsroute om bv. met de kinderen terug huiswaarts te keren vanuit de Academie. De duisternis en de oneffenheid op sommige plaatsen maakt het gevaarlijk om daar zowel te wandelen als te fietsen.

Wanneer je van de Kleidaallaan afdraait naar het Kerkeneinde dan lijkt het alsof het wegdek net achter het zebrapad omhoog gekomen is. Dit zorgt voor een voelbare ‘ oneffenheid’ in de weg. We vragen of hier iets aangedaan kan worden.

De fietsen van Donkey Republic zijn ondertussen op verschillende plaatsen in onze gemeente te vinden. Het viel ons echter op dat de fietsen aan het station er vrij rommelig bij staan. Geen enkele fiets staat in een fietsenrek. (de banden lijken te dik te zijn om ze er in te krijgen?) Sommige Donkey fietsen stonden tussen gewone fietsen voor een fietsbeugel in het eerste rek en het grootste deel van de Donkey fietsen stond rondom het 2e rek en blokkeerde op die manier dan ook het 2e fietsenrek voor andere fietsen. We vragen na of er nog specifieke fietsenstallingen voorzien worden.

Sinds enkele maanden zijn verschillende gehandicaptenplaatsen in de gemeente met blauw omlijnd zodat ze beter zichtbaar zijn. Iets wat wij vanuit onze partij alleen maar kunnen toejuichen. We bevragen of ook de gehandicaptenplaatsen die door inwoners aangevraagd worden, beter zichtbaar zullen aangeduid worden?

In de gemeenteraad van oktober werd aangekondigd dat elk aangesloten huishouden/abonnee een waardebon van €15 zal ontvangen van PIDPA ter compensatie die gebruikt kan worden bij de lokale handelaars. Vanuit inwoners ontvingen we hierover enkele vragen die we zullen voorleggen op de gemeenteraad. Tevens vragen we nogmaals naar de mogelijkheid om het H-bon systeem te digitaliseren om zo de administratieve rompslomp voor de deelnemende handelaars te beperken.